Ensi lukukaudella koulussa alkava Liiketalouden perusteet -kurssilla yksi aihe on segmentointi. Otin vähän varaslähtöä kurssiin, ja luinkin Wikipediasta segmentoinnista ja lopulta päädyttyäni siihen, että Facebook kerää ihmisistä lähes kaikki kohderyhmän määrittelyssä käytettävät asiat. No, Facebook ei tiedä välttämättä käyttäjän seksuaalista suuntautumista, mutta vaikka sitä ei tietäisikään, kuka tahansa voi oikeastaan louhia segmettejä käyttäen sitä tietoa, joka on profiilissa saatavilla.
Esimerkiksi yritykset, joista ihminen pitää Facebookissa, tämän kuuntelema musiikki ja lukemat kirjat huokuvat jotain tavallisesti käyttäjän persoonallisuudesta. Tavallisesti tämän kaverilistakin kerää samankaltaista porukkaa mukaan. Olenkin tässä harkinnut valmistavani ohjelman, joka louhii juuri sellaisen segmentin potentiaalisia asiakkaita esimerkiksi minun tässäkin blogissa markkinoimille tuotteille. Kannattaisiko?